skip to Main Content

Bijna zomervakantie! Lekker op vakantie, buiten spelen, in de zon en elkaar nat spuiten met water. Hoe leuk om dan de taal te verbeteren van je kinderen tijdens leuke spelletjes.

Op de site www.proefjes.nl staan erg leuke en leerzame proefjes. Vaak met niet meer dan wat water, peper, een ballon en een prikker of wat klei. Laat peper vluchten en leer hoe je een prop papier droog houdt onder water. En kun jij een ballon doorprikken met een prikker zonder dat deze knapt?

Voor jonge kinderen kun je het taaldenken stimuleren met eenvoudige wie/ wat/ waar vragen. Het taaldenken is het onder woorden brengen van je gedachten.

Kleuters kunnen al vragen beantwoorden als: zoek iets dat rond is en kan rollen. Of: wat is hetzelfde bij een appel en een banaan? Een verschil zoeken is een lager taaldenkniveau dan hetzelfde zoeken. Omdat het dan om een bovenschikking gaat (zoals in dit geval: het is allebei fruit).

Is je kind (bijna) 6? Dan kunnen vragen als ‘hoe’ en ‘waarom’ gesteld worden, om te leren redeneren, oorzaak-gevolg te leren en om te motiveren.

Wij als logopedisten lijken soms ‘gewoon’ te spelen en een vraaggesprekje te voeren. Maar ondertussen zijn we druk met het taaldenken door gebruik te maken van Denkstimulerende Gesprekstechnieken. Omdat je naast woorden, zinnen en verhaalstructuur het ook nodig hebt om te kunnen verwoorden wat je bezighoudt. Dat helpt om nog redzamer te worden in je communicatie! Met minder frustratie of minder teruggetrokken gedrag tot gevolg.

Back To Top